julialindelund.blogg.se

Det här är min blogg för kursen Digitalt Skapande 1. Här kommer jag publicera inlägg om mina arbeten, mina tillvägagångssätt när jag arbetar med mina projekt samt mina reflektioner kring mina arbeten.

Moderskeppet och Photoshop

Kategori: Allmänt

Efter att ha spenderat cirka 40 minuter på att se på olika videos angående Photoshop på www.moderskeppet.se och efter en snabb genomgång av justeringslager från Linus var det dags sätta igång med Photoshop. Jag valde en bild jag själv tagit i Torquay sommaren 2013 på ett gängstrandbodar och resultatet finner ni nedan. Om det är så att ni vill veta hur jag gjorde finns en beskrivning under bilderna.
 
ORGINALBILDEN
 
 
 
DEN REDIGERADE BILDEN
 
Det första jag gjorde var att öppna bilden i Photoshop för att sedan via Bild>Justeringar>Svartvitt göra bilden svartvit, dock tonade jag bilden så den fick inslag av brunt. Efter detta skapade jag ett justeringslager, vilket tillät mig att med penseln och svart färg, framhäva de färgerna som fanns på strandbodarna. Sen var det bara att måla i det som skulle vara färgat och om jag råkade komma utanför och av misstag få bakgrunden färgad, var de bara att byta till vit färg för att åter få det svartvitt. Sedan sparade jag bilden både i JPG-format och Photoshops egna format PSD.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: